Misja: CZYTANIE

„Gdy się ktoś zaczyta, zawsze albo się czegoś nauczy, albo zapomni o tym, co mu dolega, albo zaśnie – w każdym razie wygra.”
Henryk Sienkiewicz

Choć powszechnie uważa się, że młodzież nie czyta, to niejednokrotnie potrafią nas zaskoczyć. Z całą pewnością zasypiają nad „Potopem” , a przeczytanie 50 stron tej lektury, powoduje drgawki i omdlenia. Jednak po przeczytaniu „Mistrza i Małgorzaty” widać błysk w oku niektórych. I dla tej iskierki właśnie jest się nauczycielem.

Każdego dnia, w ciągu każdych 45 minut próbujemy im udowodnić, że książki są skarbnicą wiedzy o człowieku. I nie chodzi tutaj o klasyczne stwierdzenie, że „Słowacki wielkim poetą był”, ale raczej o umiejętność wyrażenia własnej opinii. Nie lubię Konrada, bo miał manię wielkości, nie pochwalam postawy Łęckiej, ale jej ocena jest niesprawiedliwa . I choć nazwanie Petrarki stalkerem może wydawać się kontrowersyjne, to są ich własne wnioski, które mogą wyrazić tylko wtedy, kiedy czytają.

Niejednokrotnie inspirują do działania, zmuszają do zagłębienia się w świat zupełnie dla mnie obcy i pozwalam im być przewodnikiem po Hogwarcie, który dla mnie jest niepojęty. Prowadzimy dyskusje o „Chłopcu w pasiastej piżamie” i wtedy właśnie zaskakuje mnie ich wrażliwość i empatia. Czytają Sparksa, Evansa, Tolkiena, Martina i oceniają, wyrabiają własne zdanie, kształtują swoje gusta.

Na tym właśnie polega praca nauczyciela polonisty – na zachęcaniu, pokazywaniu możliwości. A jeśli pośród trzydziestu młodych umysłów, choć jeden okaże się otwarty na literaturę to osiągamy sukces, który za każdym razem cieszy tak samo.

Anna Gabriel, oksiazkach.pl

4


Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.