Lektury – dobra zmiana?

Zapowiadana od jakiegoś czasu reforma edukacji jest realizowana. Ostatnio opublikowano zaakceptowaną listę lektur obowiązkowych i uzupełniających. Czy – Waszym zdaniem – to będzie dobra zmiana?

Klasy I-III

„Baśnie” (do wyboru) Hans Christian Andersen, „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)” Justyna Bednarek, wiersze ze zbioru „Brzechwa dzieciom” Jan Brzechwa, „Zaczarowana zagroda” Czesław Centkiewicz, „Cukierku, ty łobuzie!” Waldemar Cichoń, „Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą” Agnieszka Fraczek, „Oto jest Kasia” Mira Jaworczakowa, „Detektyw Pozytywka” Grzegorz Kasdepke, „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?” Leszek Kołakowski, „Dziewczynka z parku” Barbara Kosmowska, „Karolcia” Maria Krueger, „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren, „Doktor Dolittle i jego zwierzęta” Hugh Lofting, „Sposób na Elfa” Marcin Pałasz, „Asiunia” Joanna Papuzińska, „Kapelusz Pani Wrony” Danuta Parlak, „O psie, który jeździł koleją” Roman Pisarski, „Pamiętnik Czarnego Noska” Janina Porazińska, „Drzewo do samego nieba” Maria Terlikowska, „Wiersze dla dzieci” Julian Tuwim, „O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach” Barbara Tylicka, „Najpiękniejsze wiersze” Danuta Wawiłow, „Afryka Kazika” i „Dziadek i niedźwiadek” Łukasz Wierzbicki.

Klasy IV-VI

Lektury obowiązkowe:

„Akademia pana Kleksa” Jan Brzechwa, komiks „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” Janusz Christa, „Mikołajek” (wybór opowiadań) Rene Gościnny i Jean-Jacques Sempe, „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” Rafał Kosik, wybrane bajki Ignacego Krasickiego, „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa” Clive Staples Lewis, „Powrót taty”, „Pani Twardowska”, „Pan Tadeusz” (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego) Adama Mickiewicza, „Chłopcy z Placu Broni” Ferenc Molnar, „Katarynka” Bolesław Prus, „W pamiętniku Zofii Bobrówny” Juliusz Słowacki, „Hobbit, czyli tam i z powrotem” John Ronald Reuel Tolkien, „W pustyni i w puszczy” Henryk Sienkiewicz „Mazurek Dąbrowskiego” Józef Wybicki, wybrane mity greckie (w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce), Biblia (stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, miłosiernym Samarytaninie), wybrane podania i legendy polskie (w tym o Lechu, Piaście, Kraku i Wandzie), wybrane baśnie polskie i europejskie (w tym “Kopciuszek” Charlesa Perraulta i “Bajka o rybaku i rybce” Aleksandra Puszkina), wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Słowackiego, Leopolda Staffa, Tuwima, ks. Jana Twardowskiego, pieśni i piosenki patriotyczne.

Lektury uzupełniające:

„Kapelusz za 100 tysięcy” Adam Bahdaj, „Tajemniczy ogród” lub inna powieść Frances Hodgson Burnett, „Alicja w Krainie Czarów” Lewis Carroll, „Trzej muszkieterowie” Aleksander Dumas, „Skarb Troi” Olaf Fritsche, „Księga dżungli” Joseph Rudyard Kipling, „Król Maciuś Pierwszy” Janusz Korczak, „Skrzynia Władcy Piorunów” Marcin Kozioł, „Cudowna podróż” Selma Lagerlof, „Cyberiada” (fragmenty) Stanisław Lem, wybrana powieść Kornela Makuszyńskiego, „Magiczne drzewo” Andrzej Maleszka, „Winnetou” Karol May, „Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery, wybrana powieść Małgorzaty Musierowicz, „Pajączek na rowerze” Ewa Nowak, „Sposób na Alcybiadesa” Edmund Niziurski, „Biały Mustang” Sat-Okh, „Janko Muzykant” Henryk Sienkiewicz, wybrana powieść Alfreda Szklarskiego, „Przygody Tomka Sawyera” Mark Twain, wybrane pozycje z serii „Nazywam się…” (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.) lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.

Klasy VII-VIII

Lektury obowiązkowe:

„Opowieść wigilijna” Charles Dickens, „Zemsta” Aleksandra Fredry, wybór fraszek, pieśni i trenów (w tym tren I, V, VII, VIII) Jana Kochanowskiego, „Kamienie na szaniec” Aleksander Kamiński, „Żona modna” Ignacy Krasicki, „Reduta Ordona”, „Śmierć Pułkownika”, „Świtezianka”, II część „Dziadów”, wybrany utwór z cyklu „Sonety krymskie”, „Pan Tadeusz” (całość) Adama Mickiewicza, „Mały Książę” Antoine de Saint-Exupery, „Quo vadis” i „Latarnik” Henryka Sienkiewicza, „Balladyna” Juliusza Słowackiego, „Syzyfowe prace” Stefan Żeromski, „Artysta” Sławomir Mrożek, „Ziele na kraterze” (fragmenty), „Tędy i owędy” (wybrany reportaż) Melchiora Wańkowicza, wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Kamila Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

Lektury uzupełniające:

„Pamiętnik z powstania warszawskiego” (fragmenty) Miron Białoszewski, wybrana powieść kryminalna Agathy Christie, „Dywizjon 303” Arkady Fiedler, „Stary człowiek i morze” Ernest Hemingway, „Pozłacana rybka” Barbara Kosmowska, „Przekroczyć próg nadziei” (fragmenty) Jan Paweł II, „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” Nancy H. Kleinbaum, „Krzyżacy” Henryk Sienkiewicz, „Oskar i pani Róża” Eric-Emmanuel Schmitt, „Monte Cassino” (fragmenty) Melchior Wańkowicz, „Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 – 5 IV 1945” (fragmenty) Karoliny Lanckorońskiej lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.

K. B.-C., oksiazkach.pl

0


Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.